kracht

In mijn vorige blog, vertelde ik meer over angst naar aanleiding van de Corona pandemie waar we mee te maken hebben. Ik schreef dat angst je gezonde verstand kan blokkeren, als het de overhand neemt. En gezond verstand is nu juist heel handig om te hebben en te bewaren. Wat kan je doen om van angst naar kracht te gaan? 

gedachten er laten zijn en controle loslaten

Door je te realiseren dat jouw gedachten slechts gedachten zijn die op hol kunnen slaan van alles wat je hoort, ziet en voelt. Probeer je dus minder aan te trekken van wat je denkt. Door bijvoorbeeld dingen op te schrijven, zodat je patronen gaat herkennen of door te wandelen en te mediteren. Het weg willen duwen van negatieve en angstige gedachten werkt niet. Probeer maar eens ergens juist niet aan te denken. Dat lukt niet. Laat het gaan. Dat geldt ook voor controle. Vanuit angst kan je in een controle-modus schieten. Alles willen weten, volgen, voorspellen. Onzekerheden uitsluiten. Door bijvoorbeeld constant het nieuws te checken. Maar hiervan wordt je vaak nog banger. Zet jezelf dan ook op een nieuwsrestrictie van 1-2 x per dag. En lees of kijk geen nieuws net voordat je gaat slapen. Want ’s nachts lijkt alles erger. Controle heb je niet over deze situatie. Wel invloed op hoe jij je voelt en wat je wel en niet doet.

lief zijn voor jezelf en de ander

Je angst juist accepteren en en omarmen. Jezelf niet erom veroordelen. Probeer dus lief te zijn voor jezelf en jezelf te troosten. Door erover te praten en dingen te delen. Door te knuffelen met je partner, kind of huisdier. Zoek juist extra veel contact met de mensen om je heen, bel, stuur een mailtje, een kaartje, bestel hun boodschappen, wat dan ook. Maar blijf in contact. Vertel anderen niet wat ze wel of niet moeten denken of voelen. Maar probeer er gewoon voor hen te zijn. 

gezond verstand aanzetten

Probeer jouw gezonde verstand aan te zetten door het hersengebied dat hiervoor is, je prefrontale cortex, te stimuleren. Dit kan bijvoorbeeld door te bewegen, jouw favoriete muziek te maken of te luisteren, nieuwe dingen te leren, te mediteren en met iemand te praten. Zet dit bewust in. Je gezonde verstand gaat dan de angst remmen.

goed voor jezelf zorgen

Hoe gezonder je eet en drink, hoe gezonder je darmen en de rest van je lijf blijven. Goed voor je weerstand. En voedingsstoffen zijn hard nodig voor de aanmaak van feel-good stoffen in je brein. Ga vooral ook naar buiten! Social distancing betekent niet verplicht 24 uur per dag binnen blijven. Dus wandel of fiets iedere dag. En houd je vooral aan de richtlijnen van Rijksoverheid en RIVM.

van angst naar kracht

Vorige week had ik deze adviezen vooral zelf ook heel hard nodig. Ik schoot bijna in een freeze van al het nare nieuws en gedachten over wat er nog zou kunnen komen. Door de draad van mijn werk weer op te pakken, gewoon weer te doen waar ik goed in ben en wat ik te doen heb in dit leven, kwam ik weer op gang. Klanten coachen, nu via (video)bellen of een wandeling. Ik voel me goed en krachtig. Optimistisch. Ik ga hier niet het virus bedanken, want daarvoor vind ik het veel te heftig wat er nu gebeurt. Achteraf kunnen we wonden likken en lessen trekken. Daar is het nu te vroeg voor. Ziekte, dood, verdriet, zorgen. Dat wens ik niemand toe. Wel relativeer ik. Ziekte en dood horen bij het leven. En ziekte en dood door dit virus weegt voor mij niet zwaarder, dan ziekte en door door kanker of andere ernstige ziektes.

wat je aandacht geeft, groeit 

Daarom voelt voor mij alle aandacht in de media ook niet fijn. Waarom is het ene leed erger dan het ander? Waarom steeds het aantal Corona-doden op de voorpagina? Sensatieberichten wakkeren angst aan. En extra angst kunnen we nou net niet gebruiken. Wel gezond verstand en je kracht en energie inzetten voor goede dingen. Ik heb zelf vooral behoefte aan objectieve, nuchtere berichtgeving. Zoals dit artikel in de Volkskrant waarin geschreven wordt over feiten. Dit zette mij weer met beide benen op de grond. Ik voel een enorme kracht in mezelf. Om door te gaan. Doorgaan met andere mensen helpen op de been te blijven of juist te komen. En stappen te zetten naar hun ideale leven. Nu? Ja! Juist nu! Dit momentum werpt je terug op jezelf en de dingen die er echt toe doen. Geeft je de kans jezelf nog beter te leren kennen. Pak dit moment om voor jezelf helder te krijgen wat jij kan geven en betekenen in dit leven. Om stappen te zetten. Om ervoor te zorgen dat je dingen gaat doen die bij je passen.

afspraak

Stuur me een bericht als jij die urgentie voelt. Ik kan je helpen met het leggen van een stevige basis voor jouw ideale leven. Maak nu een afspraak. Coaching kan prima via videobellen of een wandeling (met gepaste afstand).

 

Add A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.