fbpx

burn-out herstel waar je écht beter van wordt

hoe ontstaat burn-out?

wat moet je doen als je burn-out bent?

wanneer ben je burn-out?

Laat je huisarts vaststellen of je klachten door stress- of burn-out komen, of dat er andere oorzaken zijn.

Een belangrijk kenmerk van burn-out is dat even rust nemen niet meer helpt. Je blijft je gespannen en uitgeput voelen. Er zit behoorlijk wat variatie in de klachten die bij een burn-out horen. Uit ervaring weet ik dat je in elk geval last hebt van:

  • vermoeidheid die niet overgaat, en die snel terugkomt bij lichte mentale of lichamelijke inspanning
  • moeite met nadenken en concentreren
  • geheugenproblemen
  • allerlei psychische problemen, zoals: snel over je toeren en emotioneel, sombere stemming, angstig en snel overprikkeld door geluid/licht
  • lichamelijke problemen, zoals: verstoorde slaap, gespannen spieren, niet kunnen ontspannen, moeite met tot rust te komen na een activiteit, hoofdpijn, duizelig, buikpijn, hoge bloeddruk, te snelle ademhaling, hartkloppingen en bijvoorbeeld vaker en langduriger infecties/ontstekingen
  • het is onmogelijk om te functioneren zoals je gewend was, thuis en op je werk

hoe raak je burn-out?

Dat heeft dus te maken met langdurige overbelasting. En er zijn vele oorzaken waardoor iemand overbelast kan raken. Meestal spelen er meerdere oorzaken tegelijk en vaak staat er ‘te veel’ voor. Denk aan: werken, zorgen maken, eenzaamheid, gebrek aan sociale steun, gebrek aan waardering, fanatiek sporten, een chronische ziekte (psychisch of lichamelijk), gevoelens van angst en onveiligheid, trauma, een ongezonde leefstijl. Zelfs leuke dingen (een avondje stappen met vrienden) kunnen voor te veel stress in je lijf zorgen.

En de ene stressklacht lokt weer de andere uit, waardoor je in een vicieuze cirkel van chronische stress terecht kunt komen.

Door welke oorzaken dan ook: door te weinig herstel en te veel inspanningen pleeg je roofbouw. Dan boet je in aan veerkracht, nemen vervolgens de stressklachten toe en op den duur veranderen er (regel)functies in je brein en in de rest van je lichaam. De effecten hiervan voel je op alle fronten: lichamelijk, emotioneel en cognitief.

hoe word je weer beter?

Om burn-out te genezen is Chronische Stress Reversal (CSR) nodig. Anders gezegd: de negatieve effecten van overbelasting moeten worden gekeerd. En allereerst moet je fysiek herstellen. Daarna pas is er ruimte en energie voor mentaal herstel, werken aan verandering en een gezonde re-integratie. Hoe je dat het beste doet, is maatwerk: het hangt af van je voorgeschiedenis, je actuele situatie, wat je nog wel en niet kunt, en natuurlijk wat bij je past. Als CSR-coach ken ik de do’s en don’ts voor effectief herstel en kan ik je goed helpen.  

CSR-methode

Ik gebruik de CSR-Methode, die is uniek in Nederland vanwege het feit dat we je eerst fysiek helpen herstellen en daarna mentaal. Dit is een veel effectievere en duurzamere manier van herstellen. CSR heeft hiermee meer dan 20 jaar ervaring en bereikt uitstekende resultaten. Kenmerkend zijn de 3 fasen:

  • fase 1: roofbouw stoppen en fysiek herstellen
  • fase 2: vitaliteit verbeteren, inzicht in jezelf, je gedrag krijgen en zelfmanagement aanleren
  • fase 3: re-integratie

Oefeningen en huiswerkopdrachten zijn gericht op bewuster omgaan met energie en de balans tussen inspanning en herstel. Naast de face-to-face sessies, hebben we ook online contact via een beveiligde E-module. Door het invullen van de CSR Vragenlijst Stressklachten aan het begin, halverwege en bij afronding van de coaching, meten we en onderbouwen we de resultaten van je stresscoaching.

hoe ziet een traject er uit?

  • gratis kennismaking
  • online energie check-up start-, tussen- en eindmeting met terugkoppeling
  • het door jou gewenste (of door mij aangeraden) aantal coachsessies van 60 minuten
  • gebruik van online ondersteuning tijdens het coachtraject via een beveiligde verbinding (video’s, artikelen of huiswerkopdrachten)
  • telefonisch overleg gedurende het coachtraject, wanneer jij dat nodig hebt ben ik er voor je 
  • coachsessies vinden plaats in mijn praktijk in Hagestein, buiten en/of online
  • omdat coaching maatwerk is, maak ik een offerte voor jou na onze kennismaking

wie betaalt de begeleiding?

Als je in loondienst bent en met stress- en burn-outklachten uitvalt of dreigt uit te vallen, betaalt je werkgever in de meeste gevallen de begeleiding die nodig is voor jouw duurzame herstel. Ik help je graag hiermee. Ben je zelfstandig ondernemer, dan valt de begeleiding wellicht onder je arbeidsongeschiktheidsverzekering. En anders zijn de kosten fiscaal aftrekbaar. 

contact 

Wacht niet langer en zoek nu hulp. Stuur me een bericht via de contactpagina of Whats’app.

mijn eigen burn-out had ik kunnen missen als kiespijn….

Mijn eigen burn-out had ik kunnen missen als kiespijn. Dit schreef ik onlangs in een blog. Natuurlijk, het was keihard nodig om teruggefloten te worden. Ik zat volledig in de verkeerde richting. Ik werkte bij een grote bank. Was goed in mijn werk. Jarenlang al één van de best verkopende accountmanagers. En alle zaken prima op orde.

Van binnen voelde ik me leeg. Onzeker. Want ik deed iets wat ik, met veel inzet, goed kon. Maar niet wat ik was. Van nature. Ik stond mijn mannetje. Knokte me overal doorheen. Toen daar een groot persoonlijk verdriet bij kwam, was mijn batterij leeg. Jarenlang had ik vrijwel 100% van mijn energie in mijn werk gestopt. Werk dat ook nog eens niet mijn ding was. Waar ik in was gerold.

Het leven greep in. Mijn lijf greep in. Blij ben ik met de lessen die ik trok. Maar niet met het proces. Dat vond ik zwaar. Dus trust me, I have been there.

ik heb onder andere geleerd:

  • dat ik in een veel lager tempo mag leven en presteren
  • hoe belangrijk ontspannen en rusten is
  • dat ik mag zijn wie ik al ben en dat dat goed is
  • hoe fijn het is om met mijn honden te gaan wandelen (zonder op de tijd te letten)
  • dat ik de baas ben over mijn tijd en energie
  • dat je met goede voeding heel veel kunt bereiken (meer energie maar ook mentale veerkracht)

Het heeft me best een tijd gekost om hiernaar te leven. Achteraf bekeken had ik me best mogen laten coachen om mijn proces te versnellen…

liefde van mijn leven

Ik heb door mijn burn-out wél de liefde van mijn leven gevonden. De tweede moet ik zeggen. Met de eerste ben ik sinds 1996 samen. We wonen heerlijk landelijk in Hagestein en genieten samen met onze honden van het buitenleven. Tuinieren, schrijven, familie en vrienden in de watten leggen, wandelen, zwemmen en met onze camper op stap vind ik allemaal heerlijk om te doen.

Die tweede liefde is mensen zoals jij vooruit helpen. Daarom ben ik coach. Mijn burn-out was zwaar. Het proces duurde lang. Ik wil dat bij jou voorkomen. Als we nog op tijd zijn. En anders help ik je met liefde er doorheen. Met een gerichte en bewezen aanpak, herstel je fysiek en mentaal. En krijg je een beter leven na burn-out.

ik ben opgeleid als:

  • integraal leefstijl- en vitaliteitscoach
  • professioneel vitaliteitstrainer
  • mindful run instructeur en wandelcoach
  • stresspreventie- en interventiespecialist