angst- en paniekklachten bij stress en burn-out uitgelegd

Vandaag hadden we het over angst- en paniekklachten, mijn klant en ik. Ze heeft een dikke vette burn-out. En ik mag haar coachen naar een beter leven. Waar ze zich de meeste zorgen over maakt? Of die angst- en paniekklachten wel normaal zijn. Of ze niet gewoon gek is geworden. Psychische problemen heeft. En ze vindt zo weinig herkenning in de dingen die ze leest over burn-out. Vandaar deze blog: angst- en paniekklachten bij stress en burn-out uitgelegd. Met een kristalheldere en altijd werkende oplossing. Lees vooral verder. Want het begrijpen is een deel van de oplossing!

hoe zat het ook al weer met stress en burn-out?

Een beetje stress is normaal. Handig zelfs. Als je iets moeilijks moet doet of iets naars je overkomt. Je kunt dan extra presteren: je hartslag wordt wat hoger, je ademt sneller en je wordt alerter. Meer gefocust. Ook stijgt je spierspanning en krijg je een dot extra energie. Vergelijk het maar met de oermens die moest vluchten voor een eng en gevaarlijk beest: wegrennen was de juiste keuze en daarop werd zijn lijf voorbereid. Om daarna weer lekker tot rust te komen op een veilige plek. Zolang bij ons de stressreactie niet te vaak en te lang voorkomt en we voldoende rusten, is er niks aan de hand.

chronische stress

Maar als je niet voldoende rust en te veel en te lang stress ervaart, teer je in op je reserves. Zet je lijf zelfs een tandje bij, er is immers een “noodsituatie”? Hierdoor kan je nog presteren, maar raakt je lijf van slag. Krijg je pijntjes, kwaaltjes, spanningen. En als je langer doorzet, slaapproblemen, geheugenproblemen, emotionele labiliteit en angst- en paniekklachten. Je kan huilen of boos worden om niks. En ‘s nachts of overdag totaal in paniek schieten. Je angstig voelen. Om wat dan ook. Vaak weet je niet eens waarom. 

burn-out 

Zo’n beetje alle regelprocessen in je lijf zijn ontregeld. En als je dan echt niet meer kunt, ben je burn-out. Waarna een langdurig herstelproces nodig is naar een andere manier van leven en werken. Een proces waarin je eerst fysiek herstelt. En daarna de oorzaken aanpakt en je denken, doen en voelen verandert.  

angst en paniek bij stress en burn-out 

Door chronische stress raken je hersenen gevoeliger voor gevaarprikkels. En ben je minder goed in staat nuchter en logisch deze prikkels te beoordelen. Ook worden de rustgevende stofjes minder (goed) aangemaakt door de enorme hoeveelheid stresshormonen. Dit heeft tot gevolg dat je van het minste of geringste schrikt of bang wordt. Voor jouw lijf en je denken, doen en voelen is het pure angst. Gevaar. En krijg je ook alle verschijnselen die daarbij horen: zweten, kortademigheid, druk op de borst, misselijkheid, duizeligheid, flauwvallen, hartkloppingen, angst om dood te gaan etc. En heb je dit een keer ervaren, dan krijg je angst voor de angst. Simpel gezegd: je wordt bang dat je nog een keer dit gevoel krijgt en deze angst roept alleen nog maar meer angst op. Een vicieuze cirkel van angst en paniek kan zo gemakkelijk ontstaan. En komt dus regelmatig voor bij stress en burn-out. Huisartsen spreken dan vaak over angst- of paniekstoornissen. 

wat is dan een angst- of paniekstoornis?

Een angst- of paniekstoornis komt vaak “los” voor, bij mensen die bijvoorbeeld niet auto durven te rijden of geen liften in willen stappen. Dan is het meer een fobie. Bij burn-out is angst en paniek echter een gevolg van de oplopende stress en de ontregeling in je lijf. 

overwinnen van angst en paniek 

Ik heb goed nieuws. Als je fysiek goed herstelt van je burn-out en hier echt de tijd voor neemt en de juiste begeleiding voor zoekt, zakken angst- en paniekklachten vanzelf af. Wat dit proces helpt versnellen:

  • De juiste voeding, supplementen, ademhalingsoefeningen en ontspanning
  • Breek de angst. Begrijpen wat er gebeurt in je lijf. Zoals in deze blog uitgelegd, word je niet gek en mankeer je niets gevaarlijks. Het besef dat je paniek zelf in stand houdt (door bang te zijn voor de angst) helpt enorm. Je veroorzaakt als het ware zelf je paniek. Dit echt snappen breekt de angstaanval af. En als deze afbreekt, ben je er niet meer bang voor.
  • Voel je je naar? Wees lief voor jezelf. Vertel jezelf dat je veilig bent en er niks gebeurt. Dit werkt troostend. 

Heb je hulp nodig? Laat het me weten. Ik ben er voor je. 

 

Add A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.